duminică, 14 decembrie 2014

Tort Vegan de "Ciocolata" fara Gluten

Am pregatit acest tort de 3 ori deja, de fiecare data diferit, de fiecare data mai bun. Prima incercare a fost aproximativ dupa retetele originale, am gasit pe undeva o reteta de blat, una de crema, si una de glazura, nu mai stiu sursele. Apoi l-am facut pentru nasii nostrii, inlocuind glazura cu inca un strat de crema si reducand cantitatea de zahar, iar in final, am incercat marea cu degetul si am eliminat complet zaharul, dorind un tort potrivit pentru bebelusi. Dar despre aceasta incercare, in episodul urmator. Azi va prezint reteta fara gluten, fara lactate sau oua. In ultima vreme aflu ca tot mai multa lume, copii mai ales, au diverse intolerante alimentare, iar retetele de dulciuri sunt in general o provocare in aceasta situatie.
Asadar, pentru un tort de 8-10 portii (forma cu diametru de 24cm) am folosit:
Blat:
  • 3 banane coapte (pot fi inlocuite cu 6 oua)
  • 300 ml lapte de ovaz (sau migdale, soia)
  • 100 ml ulei de floarea soarelui
  • 100 - 150 g zahar brun
  • 2 lingurite ness - optional
  • 1 plic zahar vanilat
  • 100 g faina ovaz
  • 100 g faina orez
  • 50 g faina mei
  • 50 g amidon
  • 100 g pudra de roscove (sau cacao)
  • 1.5 lingurite praf de copt
  • 0.5 lingurite bicarbonat de sodiu
  • un praf de sare
Crema:
  • 50 g ulei de cocos
  • 200 g zahar
  • 25 g pudra de roscove (sau cacao)
  • 120 ml lapte de cocos
  • esenta de vanilie
  • un praf de sare
Glazura:
  • 200 ml lapte de ovaz (sau migdale, soia)
  • 50 g pudra de roscove
  • 100 g zahar brun
  • 1 lingurita ness (optional)
  • 2 linguri amidon
  • 30 ml ulei
  • putina esenta de rom
Sirop:
  • 150 - 200 ml apa
  • 2-3 linguri miere
Incepem prin a pregati blatul: incingem cuptorul la 190 de grade, ungem forma de tort cu ulei si ii tapetam baza cu hartie de copt.
Cernem fainile, amidonul (toate acestea pot fi inlocuite cu 300 g faina alba) si pudra de roscove, adaugam praful de copt, bicarbonatul, sarea.
Pasam bananele pana obtinem o pasta fina (sau batem ouale ca pentru omleta). Amestecam bananele cu laptele vegetal, zaharul, uleiul, zaharul vanilat si nessul. Batem compozitia cu telul pana se omogenizeaza. Treptat adaugam cate 2-3 linguri din faina + pudra de roscove, amestecand cu telul.
Turnam compozitia in forma de tort si dam la cuptor pentru aproximativ 40-50 de minute, la 190 de grade. Cand trece testul scobitorii, scoatem din cuptor si lasam blatul sa se raceasca. Il taiem pe jumatate si asezam partea de jos pe platoul de tort.
Pentru sirop dizolvam mierea in apa, nu e nevoie sa fie calda. Insiropam partea de jos a tortului cu aproximativ jumatate din sirop si pregatim crema.
Intr-o cratita cu fundul gros topim uleiul de cocos (pentru ca devine solid la temperaturi sub 25 de grade), adaugam zaharul, pudra de roscove si sarea. Adaugam laptele de cocos, amestecam bine si aducem la punctul de fierbere. Fierbem la foc mic - mediu cam 5 minute, timp in care ar trebui sa se ingroase putin. Luam de pe foc, adaugam vanilia si lasam sa se raceasca vreo 15- 20 de minute. 
Amestecam energic cu o lingura de pana se intareste putin si apoi turnam peste tort. Nu trebuie sa se intareasca prea tare cand amestecati pentru ca apoi va fi dificil de intins. Se va intari complet la frigider. Asezam al doilea strat de blat, il insiropam si pregatim glazura sau cealalta portie de crema.
Pentru glazura amestecam laptele, pudra de roscove, zaharul si ness-ul intr-un ibric. Punem pe foc pana incepe sa clocoteasca. Dizolvam amidonul in 3 linguri de apa si il turnam in ibric. Fierbem compozitia pana obtinem o budinca subtire. La final, dupa ce luam de pe foc, adaugam uleiul, esenta de rom si amestecam bine. Lasam sa se raceasca si turnam peste tort.
Dupa asamblare, tortul trebuie sa stea cateva ore bune la frigider, pentru ca sa se intareasca glazura si crema. Am decorat cu fructe de padure.
Cam asta e toata povestea tortului fara gluten, lactate sau oua. Incercati-l si veti fi uimiti de cat de bun poate fi si un dulce cat de cat sanatos :)
Iata si pozele, varianta cu glazura a avut de suferit pentru ca am fotografiat-o dupa ce am trasportat-o si fiind toiul verii, glazura s-a topit putin.
 
 
Tortul cu 2 straturi de crema:
 
 

2 comentarii:

Jurnalul unei mame spunea...

Uaaau! Rețeta o vom face eu și băiețelul meu, Rareș, pentru Crăciun...

Roxana spunea...

De regula nu prea mananc dulciuri si prea putine torturi imi plac insa din ce am vazut la ingrediente cam toate sunt pe placul meu. Trebuie neaparat sa incerc reteta. Sper sa iese in cuptorul de la aragaz.