sâmbătă, 5 martie 2011

Baguettes


Pe langa croissante si pain au chocolat, baghetele sunt specifice micului dejun frantuzesc. Desi sunt foarte simplu de facut si practic nu trebuie deloc framantate, e nevoie de mult timp pentru dospit, pentru ca initial se pregateste un preferment, iar abia a doua zi se incepe lucrul la baghete. Pentru niste baghete frumoase si subtiri, va recomand sa folositi o tava speciala. Desi noi am facut o improvizatie si baghetele au fost putin cam late, restul caracteristicilor s-au pastrat: coaja crocanta, miez moale, pufos si aerat.


Pentru 3 baghete avem nevoie de:
Preferment:
  • 100 g faina
  • 100 ml apa
  • 5 g drojdie bere
Baghete:
  • 500 g faina
  • 300 ml apa
  • 15 g drojdie de bere
  • 1 lingurita sare
  • prefermentul
Pregatim prefermentul dizolvand drojdia cu apa la temperatura camerei. Lasam cateva minute si apoi adaugam faina. Amestecam bine, acoperim cu o folie de plastic si lasam la temperatura camerei 12 ore. Noi l-am lasat de dimineata pana seara si din cand in cand mai aruncam un ochi sa vedem cum arata. La inceput a crescut destul de mult, iar apoi a inceput sa scada. La finalul celor 12 ore arata ca in poza de mai jos, cu multe bule de aer.
Punem restul de faina intr-un vas, adaugam apa calduta, drojdia si prefermentul. Le amestecam foarte putin, 30 de secunde, si le lasam la temperatura camerei vreo 20 de minute. Adaugam sarea si framantam foarte putin, maxim 2 minute. Aluatul va fi destul de tare dar nelipicios.
Ungem un alt bol cu ulei, punem aluatul, il ungem cu ulei si acoperim cu o folie de plastic. Lasam sa creasca la temperatura camerei 2-4 ore, pana isi dubleaza dimensiunea. Cu mainile umede impartim aluatul in 3 parti egale si le lasam 10 - 15 minute sa se odihneasca.
Pentru modelare m-am inspirat dintr-un filmulet foarte util, pe care il gasiti aici.
Pe scurt, asezam o bucata de aluat pe o suprafata presarata cu faina. Luam o margine, o aducem spre mijlocul bucatii si lovim putin cu podul palmei pentru a crea putina tensiune in aluat. Luam din nou din aceeasi parte si repetam procedura. Aducem latura cealalta peste bucata mai groasa si lovim din nou. Si gata cu violenta, incepem sa rulam bagheta pana ajunge la lungimea dorita.
Cum va spuneam, am facut o improvizatie pentru a obtine ceva asemanator cu o tava pentru baghete: am facut 2 rulouri din folie de aluminiu pe care le-am asezat in tava, lasand cam acceasi distanta intre ele si intre ele si margini, iar peste am asezat hartie de copt. In spatiile ramase am asezat baghetele. Cand toate 3 baghetele sunt modelate, le stropim cu putina apa. Noi pentru stropit am folosit un pulverizator curat, cum e cel de la ikea pentru flori, care e foarte util si in bucatarie :) 
Acum avem 2 variante: fie le pregatim pentru cuptor, fie acoperim si le punem la frigider pentru 5 - 6 ore, dupa care le punem la cuptor. Noi am ales varianta a doua, pentru a obtine un gust mai puternic si pentru niste baghete mai aromate.
Lasam baghetele la cald sa creasca inca vreo ora si jumatate, dupa care le mai stropim cu putina apa. Le crestam cu un cutit ascutit.
Incingem cuptorul la 250 de grade, punem tava cu baghetele in cuptor, punem un vas mic cu apa in cuptor si folosind pulverizatorul stropim peretii cuptorului. Inchidem cuptorul, lasam 2 minute, dupa care stropim din nou. Inchidem, lasam alte 2 minute dupa care scoatem vasul cu apa si stropim din nou peretii. Baghetele nu au nevoie de umezeala decat la inceputul coptului, daca am lasa vasul cu apa mai mult coaja nu ar mai fi crocanta. Lasam vreo 20 de minute, dupa care rotim tava si mai lasam 5 - 10 minute, pana cand baghetele sunt rumenite.
Nu cred ca trebuie sa va spun ce frumos miroase in bucatarie cand se coc baghetele :) Desi au aproximativ 300 de calorii la 100 de grame, baghetele sunt atat de bune si aromate incat nu le-am putut rezista. Cu putin unt si niste gem de capsuni dispar destul de repede :)



Niciun comentariu: