luni, 8 martie 2010

Mucenici moldovenesti


Ce poate fi mai frumos decat un martie in care ninge? Asta dupa ce am dat la zapada toata iarna ca sa putem misca masina. Dar cum zice bunica mea, nu noi hotaram lucrurile astea. Asa ca intr-o frumoasa zi cu ninsoare, am decis ca nu prea avem cum sa iesim la o plimbare si ca mai bine stam acasa si facem niste mucenici.
Zis si facut, am luat ingredientele pt coca, dar nu le-am facut poza ca n-am mai avut rabdare sa framant :D

Pentru aluat avem nevoie de (ies 10 - 12 bucati):
  • 1 kg de faina
  • 50 gr drojdie proaspata (sau 2 pliculete drojdie uscata)
  • 3 oua
  • 0.4 litri lapte
  • 5 linguri miere (sau zahar)
  • 100 gr unt moale
  • 2 pliculete zahar vanilat
  • un praf de sare
La sirop folosim:
  • 2 linguri zahar
  • 4 linguri miere
  • 400 ml apa
  • 1 esenta de rom
  • zeama de la 1 lamaie
Pentru ornat mai avem nevoie de:
  • 150 gr nuca pisata
In primul rand am facut o maia. Noi am folosit drojdie uscata pe care scrie ca nu ar trebui dizolvata, dar mie nu imi place cum au crescut aluaturile in care am pus-o direct din pliculet. Asa ca am facut o maia, la fel cum se face cu drojdie proaspata: se dizolva drojdia cu putina apa calduta (2 - 3 linguri) si o jumatate de lingurita de zahar. Se pune si cam 1 lingura de faina si se amesteca toate cu o lingurita. Rezultatul trebuie sa aiba o textura uniforma, sa nu fie cocoloase de la faina (se zdrobesc cu lingurita) si sa nu fie nici prea lichida, nici prea tare. Puteti completa cu apa sau faina daca nu vi se pare potrivit de tare. Lasam maiaua la crescut la caldura pana isi dubleaza dimensiunea.
Am pus faina intr-un vas, i-am facut o scobitura in mijloc in care am adaugat: laptele caldut, ouale, mierea sau zaharul, untul taiat bucatele, un praf de sare, maiaua si zaharul vanilat. Am framantat din greu vreo 10 - 15 minute pana mi s-a parut ca se desprinde suficient de bine de pe mana. Puteti completa cu putin lapte sau faina daca este prea tare aluatul sau prea lipicios. Presaram putina faina peste si acoperim vasul cu o carpa curata. Lasam sa dospeasca la caldura.

Cand a crescut aluatul il impartim in 12 bucati egale. Pe o suprafata presarata cu faina rulam fiecare bucata pana cand e potrivit de groasa si poate fi modelata in forma de 8.
Punem in tava unsa cu ulei pe masura ce formam mucenici si ii mai lasam putin sa creasca. Apoi ii ungem cu ou si ii dam la cuptor la foc mediu aproximativ 30 - 40 minute. In tava noastra au incaput doar cate 6 mucenici o data, asa ca am pus de 2 ori la cuptor. Cat timp s-a facut prima transa, aluatul ramas a stat la caldura si a mai crescut putin.
Intre timp preparam siropul: amestecam toate ingredientele mentionate pentru sirop si avem grija sa se dizolve bine zaharul si mierea.
Cand mucenicii s-au rumenit, ii testam cu testul scobitorii si daca sunt gata, ii scoatem din tava si ii lasam putin sa se raceasca. Noroc cu ninsoarea ca s-au racit in cateva minute pe balcon :)
Luam mucenicii si ii insiropam bine bine cu siropul pregatit. Puteti pune siropul intr-un vas mai intins ca sa puteti pune mucenicii sa stea in el. Noi nu am avut ceva protrivit asa ca am insiropat dupa cum se vede.
Mucenicii insiropati se pun pe un platou si se presara cu nuca pisata. Foarte buni si aromati, merg bine cu un pahar de vin.

Sa vorbim si despre calorii, desi la dulciuri nu e o idee tocmai placuta :D
Un mucenic are in jur de 200 grame, iar caloriile sunt undeva la 490 calorii / portie. Sper ca asta nu va descurajeaza sa faceti reteta, pentru ca este foarte buna si aromata.

Printeaza reteta

2 comentarii:

Unknown spunea...

Ardelean fiind.. la noi nu se face asa ceva.
Ardelean fiind.. tin de obicei cu ardelenii.. dar..de data asta nu sunt de acord cu ei. Tre' sa invete sa faca si ei mucenici( chiar daca sunt moldovenesti ), pentru ca sunt f f f buni! :)

In bucatarie la Sidy spunea...

Raul...sa sti ca ai dreptate !
Eu am mancat asa ceva si sunt atat de gustosi ca trebuie si noi ardelenii sa ii facem ...