vineri, 18 februarie 2011

Pogacele cu Jumari


In weekend e Carnival Paaaartyyy! Adica o petrecere intre prieteni la care toata lumea vine costumata si aduce un aperitiv traditional romanesc. Noi, costumele nu le avem specific romanesti, dar pentru aperitiv ne-am oprit la aceasta reteta, pentru ca ce e mai traditional decat jumarile si untura :)) Pusesem ochii mai demult pe pogacele, pe blogul Laurei Laurentiu, ca tare bine aratau, si am tot asteptat ocazia ca sa facem minunatia asta. Desi bune, au cam multa grasime, asa ca nu o sa le facem prea des, poate data viitoare la carnaval :)

Pentru 2 tavi pline avem nevoie de:
  • 550 g faina
  • 200 - 250 g jumari
  • 200 ml lapte
  • 2 linguri untura rece
  • 2 oua
  • un pliculet drojdie uscata sau 25 g drojdie proaspata
  • 1 lingurita zahar
  • sare, piper
  • chimen, susan pentru finisat
Facem o maia din drojdie, zahar, 2 - 3 linguri de lapte caldut si 2 - 3 linguri de faina. Chiar daca pe pliculetul de drojdie uscata scrie ca nu se dizolva, mi se pare ca aluaturile cresc mult mai bine daca este folosita la fel ca cea proaspata. Lasam maiaua sa dospeasca la caldura vreo 10 - 15 minute, pana isi mareste de 2-3 ori volumul.
Amestecam faina cu 1 lingurita de sare si untura pana se omogenizeaza si arata ca in poza de mai sus. Laptele il incalzim si batem oul in el. Facem o gropita in vasul cu faina si punem acolo maiaua si incepem sa amestecam. Turnam cate putin din lapte si framantam pana avem un aluat mai tare decat cel de cozonac, care se dezlipeste de pe maini. Acoperim cu un stergar :) si lasam sa dospeasca la caldura, pana cand isi dubleaza dimensiunea.
In timp ce creste aluatul, ne ocupam de pasta de jumari. Tocamjumarile... sau ce salvam din ele de pofticiosii din bucatarie :)) si le amestecam cu sare si piper. Cand aluatul a crescut, il intidem pe masa de lucru unsa de putin ulei si incercam sa ii dam o forma dreptunghiulara. Foaia trebuie sa fie cam de 7-8mm si o ungem cu pasta de jumari.
Incepe distractia impachetatului, sper sa intelegeti ce incerc eu sa va explic :)) Laturile cele mici ale dreptunghiului le aducem spre centru, pana se intalnesc. Apoi, ca si cum am inchide o carte, punem o jumatate din aluat peste cealalta. Impachetam pe latura lunga in jumatate. Invelim in folie si dam la frigider 20 - 30 de minute.
Scoatem de la frigider, intindem cu sucitorul usor sa nu se crape aluatul si sa iasa pasta de jumari, asa ca foaia nu va fi prea mare. Impachetam in 3, pe latura cea mai mare, infoliem si dam din nou la frigider 20 - 30 de minute. Pentru ca era mult aluat, cand au trecut cele 20 de minute, l-am impartit in 2 si o jumatate am lasat-o la frigider pana am terminat prima transa. Presaram faina pe masa de lucru si intindem aluatul intr-o foaie de 5-7mm. Cu un pahar mic taiem pogacele si le asezam intr-o tava tapetata cu hartie de copt. Le lasam ca creasca, la caldura, cam 20 de minute, dupa care le ungem cu ou batut si presaram susan sau chimen. Dam la cuptorul incalzit la 190 de grade pana cand se rumenesc. In timp ce acestea sunt la cuptor, repetam procedeul cu jumatatea celalalta de aluat. Resturile de aluat le framantam putin, le taiem in ce forma vrem si le coacem la fel ca pe pogacele.
Sunt foarte bune, fragede, cresc frumos si au aproximativ 620 calorii la 100 de grame. Asa ca mai rarut, ca-i mai dragut :)



7 comentarii:

Alina---Explora Cuisine spunea...

Petrecere frumoasa Carmen, iar pogacelele vor avea succes garantat, arata foarte bine! Un weekend placut de Family Day! Te pup!

janet spunea...

Daca ai sti cat imi plac!Si eu le fac ,cam tot la fel!
Petrecere frumoasa!

Carmen spunea...

Multumesc! Un weekend frumos si voua!

FLORY spunea...

Arata ff bine,de gust ce sa mai zic.....Ti-am lasat un premiu/leapsa la mine pe blog!pup

Anonim spunea...

O mancare clar romaneasca.Bune bune.

Carmen spunea...

Ma bucur ca va plac!
Flory, multumesc pentru premiu! :)

ionela spunea...

De mult cautam o reteta de pogacele..a ta mi se pare inters=esanta si-mi place cum ti-au iesit ...o salvez si vad eu cand ii vine randul!